Tuesday, June 26, 2012

23.6.2012 - Manila Day 3

Sesudah breakfast kami ke kaunter lobby.Dapatkan sikit info psl tour package yg kami ambil tu dan kami diperkenalkan dgn Anthony.Anthony akan jd tourist guide kami hari ni.Kami akan menuju ke Pangsanjan.Kt Phillipines huruf 'j' tak disebut dan dituka ke huruf 'h'. Jadi kami ke Pasanghan.

Anthony

Pangsanjan di dalam daerah Laguna yang mana terdapat aktiviti 'kenu' dan boat rafting. Maksu saja ambil pakej lain yang mencabar utk rasa keseronokan berada di Manila.

Perjalanan 2jam 30minit sgt mengujakan.Kami lalu kawasan pedalaman kampung yg rata2 penduduk melakukan pertanian,pertukangan,penternakan sama mcm kt Malaysia.Ada statue Jose Rizal,statue itik besar2 menunjukkan kawasan tu kawasan penternakan itik dan telur itik.

Motor Cab - pengangkutan bermotor awam

Statue Jose Rizal

Sepanjang perjalanan,Anthony byk bercerita psl Manila.Penduduk Metro Manila je lebih kurang 15 million pg ramai dr populasi penduduk Jakarta.So tak heran la diaorg boleh buat mcm2 kerja utk sara hidup.
Kami sampai ke Pangsanjan.Sebenarnya kami nk buat sesuatu yg mencabar iaitu ber'kenu' selama 1jam 30 minit dan merentasi air terjun dengan menaiki bot buluh.Gila kan.Hilang tujuan asal nk shopping sakan konon.Walaupun basah kuyup tp seronok.

Ready dengan helmet & life jacket

Anak-anak tempatan mandi manda & basuh baju

Kami atas kenu

Danis - boatman kami

Check point lain yang mana pelancong korea dok tunggu turn nak join kami ke water fall.

Kat sungai pun ada toll house

Ni la kekuatan mereka.Mengemudi boat pakai kaki dan kekuatan tangan.

Lepak kat post house. Tempat boatman rehat sblm sambung perjalanan ke waterfall.

Air terjun kecil.
 with maksu

Ni la post rehat diaorang.

Sepanjang perjalanan menuju air terjun dapat tengok kehidupan masyarakat tempatan di tepi sungai.Anak-anak mandi manda kat sungai,basuh baju,tangkap ikan. Untuk satu trip ke waterfal, boatman kene kuat untuk bawa kami lalu 16 rapids/halangan berbatu yang sangat menggerunkan.Tapi diaorg professional.Guna kekuatan kaki dan tangan je. Tapi kesian la.Susah kerja diaorg ni.

Ni la air terjun Pangsanjan..

Nampak tak rakit buluh tu menuju ke air terjun. Rakit tu akan pusing balik dalam gua lps air terjun tu dan lalu air terjun balik utk ke starting point. Best!

Ding Dong dan Danis. Boatman kami.

Boatman kami adik beradik Danis dan Ding Dong.Kurus kering je dua beradik ni tapi kuat.Diaorg bawak kami merentasi 16 halangan air dengan guna kekuatan kaki dan tangan. Kesian tgk.Kami dh la besar.Tai demi rezeki,terpaksa la.Danis ckp,kerja diaorg ni seminggu sekali je sbb rotate.Ada 986 boatman yg di rotate duty.Tambah kesian bulan 7 sampai hujung tahun musim tengkujuh kat Manila jd service diaorg tak diperlukan sbb air sungai naik tinggi.

Sblm balik diaorg dpt la tips yg lumayan dari maksu.Rezeki mereka.

Balik dari Pangsanjan, kami ke Balik Bayan Craft Center nak beli souvenir sikit.Mmg cantik-cantik barang kat sini.Agak mahal tapi berkualiti.

Balik hotel, lepak dan mandi,kami keluar balik ke Greenhill. Maksu nak beli sikit-sikit lagi.And balik dah malam. Kami still nak jalan-jalan. Tapi kali ni kami join rakyat Filipina lepak kat Seaside Boulevaerd. Tempat ni depan je dgn hotel. Tepi pantai ada Ferris wheel,live band perform dan rakyat tempatan dan pelancong asing yang lepakkat situ sbb malam minggu. Sangat ramai org bertenggek kat benteng tepi pantai tu. Kami naik Ferris wheel tu dan kemudian lepak kat satu restoran seafood tgk live band. Sedap-sedap suara vokalis band ni tap sampai 10.30pm je diaorg perform.

Maksu - Ferris wheel

Org bertenggek kat benteng sepanjang Seaside Bolevard.

Live band.

Balik hotel packing,dan rest.Esok dah nak balik..

Tak boleh tido..nape ni?..sampai pagi...